Davant la regular consulta respecte d'aquest tema, volem informar-vos que el Col·legi Oficial de Dietistes-nutricionistes no pot proposar o orientar en honoraris als col·legiats, ja que ens ho prohibeix expressament la Llei i així consta al text refós dels nostres Estatuts després de l'adaptació a la “Llei Òmnibus”.
D'altra banda, i per tal de poder ajudar-vos en el plantejament dels vostres honoraris professionals, us indiquem a continuació alguns criteris que hauríeu de tenir en compte perquè estiguin d'acord amb els serveis prestats:
- Considereu el temps que emprareu.
- El grau despecialització requerit.
- El nivell de complexitat del servei que oferiu.
- En nivell economicofinancera del client.
- La regularitat en la prestació del servei.
- El grau delaboració dels resultats.
- El volum de documentació a examinar i valorar.
En definitiva, es tracta d'adaptar els teus serveis a la demanda dels teus clients, tenint en compte aquestes variables, respectant la lliure competència,Codi Deontològic de la Professiói evitant la competència deslleial.
Respecte dels menús escolars, la Llei de Seguretat Alimentària i Nutrició parla expressament de “supervisió” per la qual cosa els vostres honoraris haurien d'incloure el seguiment periòdic d'incidències i modificacions, i no és suficient la “signatura” del menú. A més, us recordem que tots els menús de centres escolars, tant públics com a privats o concertats, han d'acompanyar-se de recomanacions per als sopars. La llei també parla de la necessitat adaptar els menús a situacions especials. En aquestes accions podeu incloure les de comunicació i difusió a través de xerrades o articles adreçats a pares i usuaris.
A la zona privada de la web> menjadors escolars podreu trobar els documents de referència i que s'apliquen legalment a les Balears.
Així mateix us recordem que podeu publicitar els vostres serveis de dietètica i nutrició a la web del Col·legi (cada vez más visitada y a la que remitimos a las empresas y ciudadanos que piden nuestros servicios). Para ello basta con que edites los datos de tu consulta
Confiem que aquesta informació us sigui d'utilitat.
1) Donar-se d'alta a l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE). Aquest tràmit el pots fer tu mateix, o autoritzar un assessor fiscal i laboral que els faci en nom teu. Pots inscriure't com a empresa o professional, i és obligatori per exercir qualsevol activitat derivada de la nostra professió, independentment que l'activitat estigui gravada o no amb IVA.
– Debe realizarse en Hacienda, en el Departamento de Declaraciones Censales.
– El formulario a rellenar es el Censo 036.
– El epígrafe con el que debes inscribirte como Dietistas-Nutricionistas es el 839. Desde el CODNIB y el Consejo General se ha solicitado a la administración competente, que genere un epígrafe propio para nuestra profesión.
2) Donar-se d'alta com a autònom. Aquest tràmit el pot fer tu mateix, o autoritzar un assessor fiscal i laboral que els faci en nom teu
– Debe realizarse en la Seguridad Social, Departamento de Afiliaciones.
– Te puedes de dar de alta durante el tiempo que quieras. 1 mes, 6 meses, 1 año…, o indefinido.
– No será necesario darse de alta como autónomo, y por tanto no pagar la cuota, si la actividad que realizas:
* És puntual i d'import baix, és a dir, que l'activitat tingui prou entitat pel temps de dedicació i la contraprestació obtinguda.
* Sent habitual, no supera el salari mínim interprofessional anual (Pàgina oficial del ministeri d'ocupació). Encara que no existeix normativa sobre això, si hi ha jurisprudència a la Resum Sentència del Tribunal Suprem del 29 d'octubre de 1997, que estableix el requisit d'habitualitat en percebre quantitats equivalents o superiors al Salari Mínim Interprofessional, en còmput anual.
3) IRPF per a professionals. Només s'aplica aquesta deducció, quan qui rep el servei és una empresa. En aquests casos, l‟empresa receptora del servei reté un % de la factura en concepte de retencions a compte de l‟IRPF, i que està obligat a pagar al‟Agència Tributària.
- = Des de juliol de 2015 fins al 31 de desembre de 2016, passa del 19% al 15%. Això és aplicable en l'actualitat, tret que hi hagués un canvi normatiu.
- = Durant l'any d'alta i els dos primers exercicis com a professional, teniu dret a un tipus d'IRPF reduït del 7%. (IMPORTANT. Es refereix a l'any en què el professional es dóna d'alta i als dos següents, independentment de la data, per exemple: un professional es dóna d'alta el dia 01 d'octubre del 2013, el dret a l'IRPF reduït serà el que queda del 2013 i els anys 2014 i 2015, i NO com es podria pensar des del 0 2016)
- = En rendes professionals menors de 15.000€ a l'exercici anterior, la retenció d'IRPF queda suprimida. Més informació En cas de dubtes consulta el nostre servei d'Assessoria del Sr. Sebastián Mas Pons (veure apartat d'assessoria fiscal i laboral)
Així mateix, si ets professional autònom que pagues un lloguer pel teu negoci, també es redueix la retenció que practiques al lloguer del local del 21% al 19,5%. Si el pagament ho fas per transferència periòdica, recorda aplicar el canvi de la quantia abans de final del 2014.
Font: Agència tributària
4) IVA. Consulta el apartado “Gravamen del IVA” en esta misma sección. Ho cobrem nosaltres, per després pagar-ho a Hisenda. Fem de recaptadors.
5) Quins conceptes hem d'incloure a les factures?
* Si facturem a un particular (pacient en una consulta, per exemple). Inclourem les nostres dades fiscals: NIF/CIF, nom i cognoms o nom de la nostra empresa, adreça, així com el concepte i el número de factura.
- Si la actividad está exenta de IVA porque se encuentra dentro del concepto de “diagnostico, tratamiento o prevención”, debe hacerse constar este concepto, e indicar que la actividad está exenta de IVA además del importe total de la actividad realizada
- Si lactivitat grava IVA, se sumarà a limport total de lactivitat, la quantitat corresponent a lIVA aplicat, indicant el % aplicat. Aquest import gravat s‟haurà d‟ingressar a Hisenda cada trimestre mitjançant els formularis corresponents.
* Si facturamos a una empresa, en la factura debe constar el importe de la actividad realizada (base o base imponible) + el IVA y – el IRPF que corresponda.
6) Declaració dIVA. Si shan realitzat activitats que portin gravat IVA.
- Es tracta de pagar a Hisenda l'IVA que hem anat recaptant amb cada activitat (factura). Podem compensar aquest IVA, ja que ens podem deduir altres IVA que hàgim pagat per la compra d'algun servei que tingui relació amb la nostra activitat. ex.: l'IVA pagat per la compra d'una bàscula.
- S'han de fer declaracions trimestrals d'IVA i una anual. Es fan durant el mes següent al venciment del trimestre i de l'any, és a dir, a l'abril, el juliol, l'octubre i el gener.
- Les declaracions trimestrals dIVA es fan a través del model 303. I la declaració dIVA anual, que coincideix amb la del 4t trimestre, es fan juntes a través del model 390.
- No podrem deduir-nos IVA si la nostra facturació/ingressos no han gravat amb aquest impost. Si només es factura amb IVA una part dels nostres ingressos, al final d'any s'aplica un prorrateig que equilibrarà l'IVA deduïble i no deduïble
7) Declaració dIRPF. S'anomena pagament fraccionat de l'IRPF i es fa cada trimestre juntament amb els pagaments d'IVA, si n'hi hagués. Al juny de cada any es regularitzen els ingressos a compte d'IRPF amb la declaració anual de la renda.
Aquest tipus de consentiments sol utilitzar-se en estudis clínics, i en la pràctica professional quan el tractament o procediment que s'utilitzarà és invasiu i/o comporta un risc en si mateix per al pacient/client. No obstant això, en el procés d'atenció nutricional, nucli de la professió de dietista-nutricionista, aquest supòsit només es donaria, essent molt estrictes i proteccionistes, amb els mesuraments antropomètrics, per la proximitat corporal entre professional i pacient/client. Encara que alguns Dietistes-Nutricionistes els usen com un formulari independent del propi de protecció de dades, altres inclouen en aquest darrer un paràgraf informant que el procés d'avaluació de l'estat nutricional contempla l'anàlisi antropomètrica que requerirà certes mesures corporals. Tot i així, alguns comitès d'ètica els circumscriuen únicament a assajos clínics.
A continuació incloem un exemple per a la vostra informació i ús si així ho decidiu
>>>>>
Dades professionals…. INFORMA el pacient del següent:
- El procés d'atenció nutricional comprèn les etapes següents XXXX
- La presa de mesures antropomètriques serà xxxx amb l'objectiu de xxxxxx
- El tractament consistirà en xxxx
- La informació es pot ampliar quan ho requereixi el pacient.
- Aquest consentiment es pot revocar en qualsevol moment si així ho sol·licita el pacient
El pacient DECLARA que ha estat informat del procés datenció nutricional, ho ha entès i ha resolt els dubtes que pogués tenir, i dóna el seu consentiment per a la realització del procés datenció nutricional esmentat anteriorment.
Modelo de contrato de prestación de servicios – menús escolares y otros
(…)
PRIMERA. – OBJETO DEL CONTRATO.
Constituye el objeto del presente contrato de prestación de servicios la planificación y supervisión de menús y/o dietas especiales por parte de la entidad A (DN) siendo beneficiaria de dicha prestación la entidad B ***
La entidad A*** únicamente planificará y supervisará los menús y/o dietas especiales, por lo que queda excluido dentro de este contrato la prestación y servicios de comidas.
Este contrato podrá incluir otras prestaciones relacionadas con la supervisión, tales como el desarrollo de fichas técnicas de platos, formación en manipulación de alimentos, gestión de alergenos, alimentación saludable, etc., a profesionales de cocina y comedor, así como sesiones de promoción de hábitos saludables a familias y usuarios. Estos servicios se acordarán entre ambas partes en forma de adendas al contrato, que irán convenientemente presupuestadas. (…)
Oportunitats laborals i cerca activa d'ocupació.
- Menjadors escolars.
- Estudia els capítols VII i VIII de la Llei de seguretat alimentària i nutrició. S'hi indica que ÉS OBLIGATORI comptar amb els serveis d'un DN per supervisar (implica seguiment) els menús d'escoles infantils (escoletes) i centres escolars i d'atenció a la dependència/sociosanitaris. (consultar l'àrea privada de la web).
- Consulta el plec de condicions Tècniques de concessions per a centres escolars a IB.
- Estudia el Decret de Promoció de Dieta Mediterrània a centres educatius i sanitaris de les Illes Balears (veure zona àrea menjadors escolars). Marc de referència.
- Prepara un paquet de serveis en què ofereixis l'adequació a la norma (freqüències de consum, promoció de la salut, sopars complementaris, control d'al·lèrgens, menús especials, etc.) i contempla la possibilitat de fer sessions formatives i informatives als responsables de cuina i menjador, als pares i mares, i també sessions de capacitació per als escolars. Fracciona el pressupost per facilitar la selecció concreta d'accions per part del client.
- Acredita el teu centre.
- Informa't dels requisits per acreditar el teu centre sanitari si la teva intenció és passar consulta (consultar l'àrea privada de la web). No cal si la teva dedicació és de consultaria empreses. A IB està prohibit vendre productes alimentaris o complements al mateix local on s'ofereix el servei sanitari.
- Consulta les ofertes de feina enviades des del CODNIB aquí, podràs comprovar que cada vegada és més comú que altres centres sanitaris (fisioteràpia, psicologia, medicina, etc.) sol·licitin o ofereixin espais de dietètica i nutrició en la seva oferta asintencial multidisciplinar.
- Publicita la teva consulta a la Xarxa de Dietistes-Nutricionistes de Balears. Para ello basta con que edites los datos de tu consulta
- Planifica formació a tercers.
- Presenta plans de formació específica en dietètica i nutrició bàsica en mòduls de formació d'hostaleria, cuina, restauració, pastisseria, etc., s'imparteixen als organismes locals d'ocupació: INFAO, IFOC, etc.
- AFEDECO, COPYME, CAEB, sindicatos (UGT, CCOO),… Son entidades que gestionan paquetes de formación para sus afiliados y socios.
- Ofereix empreses del sector d'alimentació i turisme, cursos per a formació de manipuladors d'aliments. Consulta la secció de la nostra web, on t'ampliem la informació.
- Prepara plans de formació per a latenció a la dependència adreçat a treballadors dempreses privades dajuda a domicili. Subjecte a la Llei de seguretat alimentària i nutrició.
- Prepara paquets de serveis per a diferents segons el perfil dels clients. Es proactiu en la recerca de nous productes i serveis que s'adaptin a les necessitats potencials dels teus clients i et diferenciïn al mercat.
- Clients objectiu:
- Empreses autoritzades de menjars preparats (Registre oficial aquí)
- Establiments del canal HORECA Balears: Hotels, Restaurants i Càtering.
- Centres escolars i escoles infantils. Contactar amb responsables de AMIPAS o comissió de menjador dels centres del teu entorn. Llistat
- Centres sociosanitaris i empreses de serveis a domicili per a dependents.
- Centres sanitaris multidisciplinaris: fisioteràpia, psicologia, endocrinologia, medicina estètica, dietètica i nutrició, etc. Consulta les ofertes de feina enviades, doncs és una de les més demandades.
Accedeix als serveis del Col·legi. Tota la informació en aquesta mateixa secció.
- Assessoria fiscal i laboral.
- Llei de protecció de dades personals.
- Assessoria Legal.
- Tots els teus dubtes a: info@codnib.es
14/05/18. Us informem de l'acord del Col·legi adoptat respecte de la difusió d'ofertes de feina de centres sanitaris que volen comptar amb DN autònoms per oferir el servei assistencial de Dietètica i Nutrició com a servei complementari als que ja ofereix el centre.
Aquesta posició es pren després de consultar l'assessoria laboral i la DG d'acreditació.
Autorització del servei
Des de la DG d'acreditació s'informa que és una modalitat laboral (comptar amb professionals sanitaris en règim d'autònom) molt estesa a centres sanitaris privats amb internament o sense. D'altra banda, ens informa que si un DN dóna el seu número de col·legiat per autoritzar un servei de Dietètica i Nutrició i per circumstàncies diverses abandona el centre, el centre té l'obligació de comunicar a la DG el canvi de professional a càrrec del servei o, si escau, del seu cessament. És a dir, no pot estar usant el núm. de col·legiat indefinidament. El DN pot ser part activa del procés, indicant al centre la seva obligació o informant fefaentment (registre) la DG dacreditació que ja no presta servei en aquest centre. Així mateix, és obligatori comunicar al CODNIB els canvis a les dades professionals.
Relació laboral amb el centre
Des del punt de vista laboral, hi ha tres opcions on podrien ser viables la incorporació del servei assistencial de Dietètica i Nutrició per part d'un DN en un centre sanitari autoritzat:
- Crear una societat professional amb el/la DN.
- Formalitzar un contracte laboral pels dies/hores en què es prestarà el servei, en la categoria de DN. Al contracte podrien especificar-se un altre tipus d'acords per exemple incentius, comissions, etc.
- Alquilar un espacio del centro mediante contrato de arrendamiento donde se especifiquen los servicios que el/la DN autónomo pagaría al centro en concepto de alquiler (tiempo que se alquila – días por semanas, horarios, etc., gestión o no de la agenda, mobiliario del despacho del DN – mesa, sillas, armarios, ordenadores, báscula, etc., uso de espacios comunes – sala espera, baño, etc.,). El centro deberá emitir una factura por el alquiler del despacho y los servicios que el/la DN usaría, y el/la DN dispondrá de su cartera de clientes y sus historias clínicas que deberá gestionar de modo independiente del centro.
Es importante destacar, que desde el punto de vista del INSS otra modalidad distinta a las mencionadas, supondrían un incumplimiento de la Ley de la SS por parte del centro y no por parte del DN. Las inspecciones en este sentido señalan que el contrato mercantil que se suele usar para establecer la relación laboral entre las dos partes, encubre un fraude de ley, promoviendo lo que se conoce como “falsos autónomos”.
Derivada d‟aquesta posició, la Junta Directiva del Col·legi ha decidit no tramitar ofertes d‟aquest tipus, si la relació laboral del DN amb l‟empresa no s‟ajusten a alguna de les tres modalitats esmentades.
Només cal saber que després de la inspecció d'un negoci a Mallorca que tenia 4 autònoms treballant a les seves dependències amb espais personals, ha estat obligada a pagar de forma retroactiva a la SS les assegurances socials de 4 anys pels 4 treballadors i als treballadors els sous per 4 anys, contractar-los amb 4 anys d'antiguitat, a més de pagar una quantiosa sanció.
Evidentemente, los autónomos no han sido multados, sino que han recuperado sus derechos como trabajadores…
Així, el Col·legi recomana que es considerin recomanacions a l'hora d'establir relacions laborals amb altres empreses.
Pel camí d'augmentar els serveis als membres del CODNIB, us comuniquem que podeu fer consultes en temes d'assessoria fiscal i laboral al Despatx S. MAS 1985, SL, de Palma. Les consultes les podeu formular per telèfon (us atendrà molt amablement Estrella) o si fos el cas demanar cita prèvia amb el Sr. Mas, que us orientarà en la solució de problemes fiscals i laborals.
El servei acordat es limitarà a consultes que prèviament s'hagin fet al Col·legi i que no s'hagin solucionat. Quan la qüestió plantejada suposi un estudi detallat del cas i no es pugui resoldre amb la consulta telefònica o presencial, l'assessoria us informarà de les despeses que el seguiment i/o execució del cas pogués ocasionar.
Los datos de contacto son:
General gestion@smassl.com
Contabilidad contabilidad@smassl.com
Fiscal fiscal@smassl.com
Laboral laboral@smassl.com
Telf.: 971716946 / 672178961
Quan utilitzeu aquest servei, referiu el vostre núm. de col·legiat o col·legiada a CODNIB.
Os comunicamos que podéis hacer consultas en temas de asesoría LEGAL en Antonio Valls Abogados
Las consultas podéis formularlas por teléfono o si fuera el caso pedir cita previa con Antonio Valls, abogado del Colegio, que os orientará en la solución de problemas legales.
El servei acordat es limitarà a consultes que prèviament s'hagin fet al Col·legi i que no s'hagin solucionat. Quan la qüestió plantejada suposi un estudi detallat del cas i no es pugui resoldre amb la consulta telefònica o presencial, el despatx us informarà de les despeses que la incoació o seguiment del cas, pogués ocasionar.
Contacto: Avinguda d’Alexandre Rosselló 21-5º. Tel. 871 030 553. Palma
626 480 689
Des del 25 de maig del 2018 és obligatori adaptar la protecció de dades al nou reglament de protecció de dades (RGPD 2016/679). Es basa en els principis de transparència i proactivitat, i suposa canvis molt importants en la manera de tractar les dades per part de tots els professionals i empreses, cosa que implica la revisió i adequació de les mesures implantades fins ara amb la LOPD.
Els principals canvis són:
- Cal fer una valoració del risc per determinar el nivell de seguretat.
- Desapareix la inscripció de fitxers a l'Agència de Protecció de Dades però s'obliga a portar, internament, un Registre d'activitats.
- Canvia el contingut obligatori de les clàusules dinformació i dels contractes dencarregat de tractament. Més clars i explicatius.
- Per a determinats tractaments, s'eliminen les aprovacions tàcites o amagades en polítiques generals. Ara haurien de ser expresses i, sobretot, demostrables.
- Canvien les mesures i l'informe de seguretat.
- Desapareixen les Auditories biennals obligatòries que se substitueixen per controls periòdics adequats i per a tots els nivells de risc.
- S'hi introdueixen nous drets per als ciutadans: limitació, portabilitat i oblit.
Aquí podeu accedir a manuals d'adequació a la normativa.
La AEPD provee de una herramienta denominada FACILITA para “facilitar” la adtación al regralamento. Accedeix aquí.
Des del CODNIB, després de sol·licitar diversos pressupostos, hem pogut negociar amb Lant Advocats un acord per als nostres col·legiats, les condicions del qual són:
Adequació al Reglament de Protecció de Dades + Servei de manteniment amb assegurança: 50€ / Pagament únic + 80€ anuals (IVA no inclòs)
El Servei inclou:
Adequació al Nou Reglament Europeu UE 2016/679
Accés a la Plataforma de Gestió amb:
- Registre d'activitats
- Informe de valoració de riscos
- Documentació completa
- Noves clàusules d'informació
- Aprovació digital de contractes i clàusules
- Mesures de seguretat
- Controls periòdics de compliment amb avís automàtic
- Contestació de drets
Servei de Consultes amb telèfon gratuït
Tràmits davant de l'AEPD
Defensa Jurídica a Matèria de Protecció de Dades
Assegurança de protecció de dades amb cobertura de 60.000€ ¹
¹ Empreses i Professionals fins a 500.000€ de facturació. Amb certificat individual dassegurança i retroactivitat il·limitada.
Pots contractar-ho en línia:
| ACCEDIR ARA |
També pots contractar-lo per telèfon trucant GRATIS al número: 900 494 815
(Per a més informació professional, consulta el nou portal d'ocupació del Consell General)
En relació amb el servei sanitari prestat a consulta:
De la revisió de les consultes vinculants publicades per l'Agència Tributària en relació amb l'exempció de l'IVA en professions sanitàries i concretament a la professió de Dietista-Nutricionista (9 en total fins avui), se n'exposa una síntesi molt rellevant.
Les consultes vinculants publicades abans de l'1 de setembre de 2012, és a dir les Núm. V1019-09 (2009), V0275-10 (2010) i V2169-11 (2011), totes indiquen el següent:
L'impost del valor afegit (IVA en endavant) està regulat a la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit concretament a l'article 20-U-3r que regula l'exempció d'aquest impost a l'àmbit sanitari.
“Article 20. Exempcions en operacions interiors.
U. Estaran exemptes d'aquest impost les operacions següents:
3r L'assistència a persones físiques per professionals metges o sanitaris, sigui quina sigui la persona destinatària dels serveis esmentats.
A aquest impost tindran la condició de professionals mèdics o sanitaris els considerats com a tals en l'ordenament jurídic i els psicòlegs, logopedes i òptics, diplomats a centres oficials o reconeguts per l'Administració.
L'exempció comprèn les prestacions d'assistència mèdica, quirúrgica i sanitària, relatives al diagnòstic, prevenció i tractament de malalties, fins i tot les d'anàlisis clíniques i exploracions radiològiques”.
La Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries (Butlletí Oficial de l'Estat del 22), fa referència a l'article 7 als diplomats sanitaris:
“Article 7. Diplomats sanitaris.
- Correspon, en general, als Diplomats sanitaris, dins l'àmbit d'actuació perquè els faculta el títol corresponent, la prestació personal de les cures o els serveis propis de la seva competència professional en les diferents fases del procés d'atenció de salut, sense detriment de la competència, responsabilitat i autonomia pròpies dels diferents professionals que intervenen en aquest procés.
- Sense perjudici de les funcions que, dacord amb la seva titulació i competència específica correspongui desenvolupar a cada professional sanitari, ni de les que puguin desenvolupar altres professionals, són funcions de cadascuna de les professions sanitàries de nivell Diplomat les següents:
(….)
Dietistes-nutricionistes: els Diplomats universitaris en Nutrició Humana i Dietètica desenvolupen activitats orientades a l'alimentació de la persona o de grups de persones, adequades a les necessitats fisiològiques i, si escau, patològiques de les mateixes, i d'acord amb els principis de prevenció i salut pública”.
- Quan una activitat professional sigui declarada formalment com a professió sanitària, titulada i regulada, amb nivell de Diplomat, a la corresponent norma s'enuncien les funcions que corresponguin a aquesta, dins del marc general previst a l'apartat 1 d'aquest article.”
Els dietistes-nutricionistes, definits a l'article 7 antecitat són professionals sanitaris a què es refereix l'article 20-U-3r de la Llei de l'impost.
Als efectes d'aquest mateix article, es consideraran serveis de:
- Diagnòstic: els prestats per tal de determinar la qualificació o el caràcter peculiar d'una malaltia o, si escau, la seva absència.
- Prevenció: els prestats anticipadament per evitar malalties o el risc de les mateixes.
- Tractament: serveis prestats per curar malalties.
Per tant, conclouen les consultes vinculants:
1r estaran exempts de l'impost sobre el valor afegit els serveis d'assistència mèdica, quirúrgica i sanitària, relativa al diagnòstic, prevenció i tractament de malalties en els termes exposats anteriorment, prestats per professionals metges o sanitaris segons l'ordenament jurídic (incloent en aquest concepte els dietistes-nutricionistes a què fa referència l'article 7 de la Llei 44/2003), encara els professionals mèdics o sanitaris que prestin els referits serveis actuïn per mitjà d'una societat mercantil o se'ls prestin a la mateixa i, aquesta, al seu torn, facturi aquests serveis al destinatari dels mateixos. Entre aquests serveis es podrien incloure els prestats per dietistes- nutricionistes en l'àmbit clínic i en consulta privada la finalitat dels quals sigui l'esmentat.
2n Així mateix, no estan exempts de l'impost sobre el valor afegit els serveis consistents en l'anàlisi de l'alimentació dels clients, indicació de la dieta que cal seguir i, en general, la realització de mètodes fisioterapèutics o dietètics tendents a aprimar-se de les persones, prestats al marge o amb independència d'una actuació mèdica relativa al diagnòstic, prevenció o tractament d'una malaltia, és a dir amb fins purament estètics.
4t L'assistència sanitària només la poden prestar els professionals que, segons l'ordenament jurídic, tinguin la consideració de metges o sanitaris, (…), per la qual cosa els serveis que prestin les persones no compreses entre les indicades no es poden acollir a l'exempció prevista a l'article 20-u-3r, en no tenir la condició de professionals mèdics o sanitaris.
Per tot això, a les factures, quan sigui el cas, s'ha d'indicar com a concepte «accions sanitàries en l'àmbit del diagnòstic, prevenció o tractament», així com que la factura està exempta d'IVA segons l'article 20-U-3r de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, i la factura ha d'anar signada.
Posteriorment a l'1 de setembre de 2012, segons Resolució de 2 d'agost de 2012, es diu:
“A partir de l'1 de setembre del 2012, tributaran al tipus general del 21% els serveis prestats per professionals mèdics i sanitaris que no consisteixin en el diagnòstic, prevenció i tractament de malalties. En particular, tributaran al tipus general els serveis de depilació làser, dermocosmètica i cirurgia estètica, mesoteràpia i tractaments per aprimar-se, massatges prestats per fisioterapeutes, serveis de nutrició i dietètica, prestats per professionals mèdics o sanitaris degudament reconeguts, i realitzats al marge del servei mèdic de diagnòstic, prevenció o tractament de malalties”.
Les consultes vinculants NÚM.
1º Estaran exempts de l'Impost sobre el Valor Afegit els serveis d'assistència mèdica, quirúrgica i sanitària, relativa al diagnòstic, prevenció i tractament de malalties, prestats per professionals mèdics o sanitaris segons l'ordenament jurídic vigent, encara que els professionals mèdics o sanitaris que prestin els referits serveis actuïn per mitjà d'una societat mercantil o se'ls prestin als serveis, mateixos. Entre aquests serveis es podrien incloure els prestats per dietistes-nutricionistes en l'àmbit clínic i en consulta privada la finalitat dels quals sigui l'esmentat.
Entre aquests serveis exempts s'inclourien els tractaments terapèutics prestats per dietistes-nutricionistes, per ser professionals sanitaris, però només si la seva actuació és per al diagnòstic, la prevenció i el tractament de malalties (consulta vinculant núm. V0964-17).
Els serveis prestats estaran subjectes i no exempts, sent el tipus impositiu aplicable a aquests serveis el 21 per cent, si es tracta d'activitats tendents a la pèrdua de pes de les persones, realitzats al marge o independentment d'una actuació mèdica relativa al diagnòstic, prevenció o tractament d'una malaltia (consulta vinculant núm. V0964-17).
Finalment, la consulta vinculant Nº V0471-12 incorpora el tema relacionat amb el dietista-nutricionista que examina i valora pacients per suggerir tractaments dietètics basats en suplements que comercialitza l'entitat que contracta els serveis. En aquest cas, està subjecte i no exempt de l'impost sobre el valor afegit dels serveis objecte de consulta prestats per un professional, per a una empresa de fabricació de productes dietètics, realitzats amb altres fins dels referits a l'apartat anterior, sempre que suposin la realització de les activitats sanitàries que són pròpies de la seva professió d'acord amb la seva titulació i competència específiques.
En relació amb el servei de consultoria prestat a empreses:
Estan subjectes i no exempts de l'impost sobre el valor afegit tributant al tipus impositiu general els serveis objecte de consultoria prestats per un professional dietista-nutricionista, degudament reconegut, realitzats amb altres fins dels referits a l'apartat anterior, sempre que suposin la realització de les activitats sanitàries que són pròpies de la seva professió d'acord amb la seva titulació i competència específiques.
Pel que fa al servei d'assessorament de suplements dietètics en vinculació amb les empreses fabricants:
La consulta vinculant Nº V0471-12 incorpora el tema relacionat amb el dietista-nutricionista que examina i valora pacients per suggerir tractaments dietètics basats en suplements que comercialitza l'entitat que contracta els serveis. En aquest cas, està subjecte i no exempt de l'impost sobre el valor afegit dels serveis objecte de consulta prestats per un professional, per a una empresa de fabricació de productes dietètics, realitzats amb altres fins dels referits a l'apartat anterior, sempre que suposin la realització de les activitats sanitàries que són pròpies de la seva professió d'acord amb la seva titulació i competència específiques.
En relació amb el servei de dietes personalitzades per a esportistes:
Estan subjectes i no exempts de l'Impost sobre el Valor Afegit tributant al tipus impositiu del 21% a partir de l'1 de setembre del 2012, els serveis consistents a posar dietes personalitzades per a esportistes amb l'objecte d'evitar lesions i millorar el rendiment, objecte de consulta, prestats per professionals mèdics o sanitaris (dietista-nutricionista), degudament reconeguts, realitzats amb altres fins dels referits a l'apartat 1r anterior, sempre que suposin la realització de les activitats sanitàries que són pròpies de la seva professió d'acord amb la seva titulació i competència específiques.
Pel que fa al servei d'accions formatives:
L'o dietista-nutricionista ha d'estar donat d'alta a l'epígraf de l'IAE relacionat amb el tipus d'activitat d'ensenyament de què es tracti. El 932 fa referència a Ensenyament de formació i perfeccionament professional.
Donar-se d'alta a diversos epígrafs de l'IAE no encareix la quota d'autònoms.
Les activitats de formació cursos, conferències, col·loquis, seminaris i similars, estaran exemptes d'IVA segons l'article 20, apartat u, número 9è, de la Llei 37/1992 Llei de l'impost sobre el valor afegit, sempre que hi concorrin aquests dos supòsits:
- les matèries de formació estiguin incloses en algun pla destudis reconegut o autoritzat per la legislació duna Comunitat o per Estat. L'exempció no és aplicable als serveis d'ensenyament que versin sobre matèries no incloses en algun dels plans d'estudis de qualsevol dels nivells o graus del sistema educatiu espanyol.
- lactivitat suposi la transmissió de coneixements i de competències entre un professor i els estudiants, i no revesteixin un caràcter merament recreatiu.
Per tot això, a les factures, quan sigui el cas, cal indicar com a concepte «acció formativa», així com que la factura està exempta d'IVA segons l'article 20-U-9è de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit.
Referències
- Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit
- Resolució de 2 d'agost de 2012, de la Direcció General de Tributs, sobre el tipus impositiu aplicable a determinats lliuraments de béns i prestacions de serveis a l'Impost sobre el Valor Afegit.
- Consultes vinculants de la Subdirecció General d'Impostos sobre el Consum, de la Direcció General de Tributs, de la Secretaria d'Estat d'Hisenda NÚM. (2013), V1602-14 (2014), V1429-15 (2015), V0964-17 (2017) i V2141-22 (2022).
Per a més informació:
Podeu consultar la resposta vinculant formulada per CODNIB aquí / aquí el text original amb la nostra argumentació la mateixa però en una web especiali
Aquí altres respostes relacionades aportades per INFORMA i altres consultes vinculants similars
El MECES (Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior; Reial Decret 1027/2011, de 15 de juliol, pel qual s'estableix el Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior) es va elaborar per equiparar els estudis espanyols a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) i estructura els estudis superiors en aquests quatre nivells:
- Nivell 1: Tècnic Superior.
- Nivell 2: Grau.
- Nivell 3: Màster.
- Nivell 4: Doctor.
Què vol dir que el títol de Diplomat en Nutrició Humana i Dietètica correspon al nivell 2 del MECES?
Significa que tant el Diplomat en Nutrició Humana i Dietètica com el Graduat en Nutrició Humana i Dietètica corresponen a nivell 2 de MECES (Graduats); de manera que tots els Dietistes-Nutricionistes, independentment del títol universitari que tinguen (Diplomatura o Grau) tenen els mateixos drets des del punt de vista acadèmic i professional.
NO es tracta d'una convalidació automàtica al títol de Grau, ja que per obtenir el títol de Grau cal cursar el curs d'adaptació a alguna de les universitats que l'ofereix; només es tracta d'una equiparació a efectes acadèmics i professionals.
Per què serveix l'equiparació al MECES?
Aquesta equiparació serveix per sol·licitar l'equivalència de títols estrangers a estudis espanyols o, en el cas d'estudis espanyols, per sol·licitar un certificat de correspondència al nivell MECES que es pugui utilitzar per estudiar o treballar a Europa o per treballar a Espanya si es requereix un nivell d'estudis anterior al Pla de Bolonya.
Què implica aquesta correspondència al nivell 2 del MECES?
Que amb el títol de Diplomat es té l'equivalència a MECES 2 per poder treballar i accedir a una ampliació dels estudis. En qualsevol cas, si un Diplomat vol accedir al doctorat haurà d'assolir els 300 crèdits, ampliant els estudis amb un curs
El Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes de les Illes Balears i Banc Sabadell a través de Sabadell Professional, han signat un conveni de col·laboració, a través del qual els dietistes-nutricionistes col·legiats poden accedir a una selecció de serveis financers exclusius. Una conseqüència pràctica de l'adhesió a aquesta proposta és que els nous col·legiats, podenbeneficiar-te d'una bonificació de fins a 60€a la primera quota de col·legiació, a més de la devolució del 10% del cost anual de col·legiació.
Confiem que les condicions especials que us presentem amb aquest conveni, siguin del vostre interès i contribueixin a millorar els serveis bancaris i financers dels vostres negocis i llars.)
T'ESTÀS BENEFICIANT DEL CONVENI DEL COL·LEGI AMB BANC SABADELL? I els teus familiars i empleats?
Comprova amb la teva oficina Banc Sabadell que estàs correctament (identificació i compte) vinculat al conveni de col·laboració amb el COL·LEGI (núm. 351182), per poder beneficiar-te de tots els avantatges recollits en aquest, per a qualsevol producte o servei financer que puguis tenir o necessitar.
També els teus possibles empleats o familiars de primer grau, ja que l'acord hi és extensiu.
¿ TIENES CONSULTA? PUEDES BENEFICIARTE AÚN MAS…
Menys cost de la comissió de manteniment dels TPV's, la targeta ingressadora sempre és gratuïta o la millora considerable en les condicions de finançament per partir d'un Rating Mitjà,…
A més, si contractes un TPV Smart, entraràs a la promoció “El benestar que dónes, Banc Sabadell t'ho torna”, per la qual cada dia:
- Es realitzaran 10 sorteigs, on podrà guanyar tot el que el teu negoci facture aquest mateix dia a través del dispositiu fins a un màxim de 3.000€.
- I addicionalment tots els teus clients que paguin amb targeta a través del TPV Smart participaran a el sorteig diari de 50 tiquets de compra gratuïts al moment de fins a 3.000€. Si el vostre tiquet surt premiat, el vostre pagament anirà al nostre compte
Recorda codificar els teus comptes negoci i particular al conveni amb el Col·legi núm. 351182, també els seus familiars de primer grau i empleats si escau.
Tota la informació a https://www.bancsabadell.com/cs/Satellite/SabAtl/Salud-y-bienestar/6000092386816/es/
NUEVO DICIEMBRE 2023 – Pla de Pensions per a Autònoms
Banc Sabadell i el Consell General d'Economistes llancen un pioner Pla de Pensions per a Autònoms, a disposició de qualsevol sector d'activitat:
- Aquest pla de pensions, promogut, recolzat, supervisat i monitoritzat pel Consell General d'Economistes, serà gestionat per professionals de BanSabadell Pensiones i té com a objectiu, que totes les persones que exerceixen una activitat per compte propi (encara que no siguin economistes) puguin estalviar per a la seva jubilació a través d'aquest producte especialitzat com complement al sistema públic de pensions, amb comissions menors que els plans individuals i amb accés a noves deduccions fiscals per treure la màxima rendibilitat als seus ingressos.
- El nou pla de pensions de treball per a autònoms no té requisit d‟aportació mínim i permet deduir-se fins a un màxim de 5.750 euros l'any per invertir en pensions privades, amb un límit de 4.250 euros en plans d'ocupació i de 1.500 euros en plans individuals, tal com està estipulat a la nova Llei Reguladora de Fons de Pensions d'Ocupació. Amb el que el estalvi fiscal anual pot ser de fins al 47%.
- El pla es gestionarà mitjançant la estratègia de cicle de vida, amb què BanSabadell Pensiones lidera el mercat en ser la primera gestora a implementar-la. La gestió amb cicle de vida és aquella en què cada partícip tindrà una inversió personalitzada per ledat i adaptada al seu horitzó de jubilació. Aquesta estratègia de gestió ha estat reconeguda amb premis a nivell europeu.
Per a més informació pots contactar amb la teva gestor si ja ets client de Banc Sabadell o en qualsevol cas al telèfon 963 085 000 o demanant cita a través dels següents enllaços:
Plan de Pensiones de Empleo Simplificados para Autónomos – BANCO SABADELL (bancsabadell.com)
Abre tu Cuenta Online para autónomos: Cuenta Online Sabadell – Banco Sabadell (bancsabadell.com)