A l'octubre de 2008, des del Col·legi es va sol·licitar a la Direcció General d'Avaluació i Acreditació, la inclusió del dietista-nutricionista al formulari de sol·licitud d'acreditació de centres i establiments sanitaris. Des de gener de 2009 i atesa la nostra sol·licitud, tenim la possibilitat efectiva de fer aquest tràmit.
Des del setembre del 2010, s'aplica el nouDecret 100/2010, del 27 d'agost pel qual es regula el procediment dautorització sanitària dels centres, serveis i establiments sanitaris a Balears.
Tots els centres amb els serveis sanitaris que prestin i tots els establiments sanitaris han de sol·licitar una autorització abans diniciar el seu funcionament que implicarà una inspecció per poder verificar que es compleix tota la normativa sanitària vigent.
Autorització de funcionament d'un centre sanitari sense internament
S'entén per centre sanitari conjunt organitzat de mitjans tècnics i instal·lacions en què professionals capacitats, per la seva titulació oficial o habilitació professional, fan bàsicament activitats sanitàries per millorar la salut de les persones. Els centres sanitaris poden estar integrats per un o diversos serveis sanitaris que en constitueixen l'oferta assistencial.
Aquests centres han de sol·licitar lautorització sanitària de funcionament. Aquesta autorització s'exigirà amb caràcter preceptiu de manera prèvia a l'inici de l'activitat i s'haurà de renovar cada 10 anys.
PROCEDIMENT
1. Presentació de la sol·licitud dautorització i documentació requerida.
2. Revisió de la documentació. Si la documentació és incompleta es notificaran les deficiències per escrit a linteressat que disposa dun termini de 10 dies per solucionar-les.
3. Inspecció del centre per part del serè dAvaluació, Acreditació i Inspecció.
4. Informe proposta de resolució dautorització.
5. Resolució dautorització del Director General dAvaluació i Acreditació, notificació de la resolució a linteressat i inscripció del centre en el Registre de Centres, Serveis i Establiments sanitaris.
DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA.
1. Tràmits administratius per a l'autorització de centres (C2.2) per a l'oferta assistencial de dietètica i nutrició (U11), que inclou normativa i la sol·licitud d'autorització de funcionament adreçada a la Direcció General d'Avaluació i Acreditació.
2. Pàgina Web Document justificatiu del pagament de taxes.(148,32€ per inici activitat i renovació)
3. En cas de titularitat persona física: còpia del DNI.
4. En cas de titularitat persona jurídica: còpia compulsada de l'escriptura de constitució o modificació inscrita al Registre Mercantil, quan aquest requisit sigui exigible conforme a la legislació mercantil. Si no ho és, lacreditació de la capacitat dobrar es realitzarà mitjançant escriptura de constitució, estatuts o acte fundacional, en què han de constar les normes per les quals es regula lactivitat, inscrits, si escau, en el Registre Oficial. Es presentarà, així mateix:
- Codi d'identificació fiscal (CIF)
- Document acrditatiu (original o compulsat) de la personalitat del representant d'acord amb l'activitat a desenvolupar al centre.
5. Plànols de situació i detall del centre a escala 1:100, actualitzat, signats per tècnic competent, que permetin la perfecta localització de limmoble, així com de les seves instal·lacions i mobiliari. La normativa aplicable, a més d'altres principis generals detallats a la pàgina de la Conselleria és:
- Ordre de la Conselleria de Sanitat i Consum, de 3 de desembre de 1996, per la qual sestableixen les condicions i requisits tècnics de funcionament dels Centres de Salut i dels Consultoris de Professionals Sanitaris.
- Decret 110/2010, de 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques.
6. Designació del director sanitari del centre i substitut daquest amb titulació professional dacord amb lactivitat a desenvolupar en el centre.
7. Memòria descriptiva de la naturalesa del centre, signada pel Director Sanitari, que ha d'incloure:
– Oferta assistencial que es pretén prestar i equipaments i infraestructures necessàries per desenvolupar-la.
– Sistema establert per garantir la confidencialitat de les dades de caràcter personal contingudes a la documentació clínica de la consulta, d'acord amb la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica.
8. Relació del personal sanitari, signada pel Director Sanitari, amb:
– Certificats de col·legiació originals o compulsats i vigents. En el cas de Dietistes-Nutricionistes col·legiats, aquest pas no és necessari ja que existeix un sistema d'informació accessible via telemàtica, als col·legiats de les Balears. (article 12 punt f del Decret 100/2010 dacreditació de centres a Illes Balears.
– Títols compulsats en cas que no hi hagi col·legi professional. Aquest requisit tampoc és necessari per a Dietistes-Nutricionistes col·legiats, ja que exiteix a Col·legi Professional.
9. En cas de centres productors de residus sanitaris, sistema d'eliminació de residus, d'acord amb la legalitat vigent (contracte amb empresa de recollida de residus sanitaris o sistema d'eliminació propi amb tecnologia aprovada per la Conselleria de Medi Ambient).
10. Si disposeu d'equips o instal·lacions de radiodiagnòstic, radioteràpia o de medicina nuclear:
- Certificat dinscripció en el Registre de la Conselleria dIndústria.
– Acreditació de qualificació necessària per al maneig d'instal·lacions de radiodiagnòstic, radioteràpia o medicina nuclear.
Els mateixos principis seran aplicables si el servei asistenci de Dietètica i Nutrició, es presta al domicili del professional. Per a més informació consulteu l'article 12 punt 4 del Decret 100/2010 d'acreditació de centres a les Illes Balears.
Si tens algun dubte, pots contactar amb el CODNIB o bé accedir a informació més detallada al lloc web de la Direcció General d'Avaluació i Acreditació.
