La Conselleria de Salut i Consum engegarà a partir d'aquest mes el Programa 'berenar saludable a casa ia l'escola', un projecte pioner que es desenvoluparà als centres educatius públics i privats de Balears entre els alumnes d'Educació Primària i Secundària, de 6 a 18 anys.
En el projecte ha participat el Col·legi Oficial de Dietistes-Nutricionistes de les Illes Balears com a consultors de continguts.
Així ho ha donat a conèixer el conseller de Salut i Consum, Vicenç Thomàs, que ha informat que un total de 125.000 alumnes podran participar a l'esmentat programa, que té com a objectiu fomentar els bons hàbits dietètics i nutritius entre els joves, ja que “la pràctica permet disminuir l'obesitat i, a més, millorar el rendiment físic i les capacitats intel·lectuals de l'alumnat”.
D'altra banda, gràcies a aquest projecte, que ha comptat amb la col·laboració d'Atenció Primària de Mallorca, es podrà fer un diagnòstic de la situació de cada centre educatiu en relació amb els hàbits alimentaris de l'alumnat. Així mateix, 'berenar saludable a casa ia l'escola' pretén que els problemes de salut del futur es puguin prevenir a la infància i la joventut. D'aquesta manera, la iniciativa forma part del concepte 'La salut en tot' que impulsa la Conselleria de Salut i Consum, que busca aplicar el valor salut a totes les polítiques, com una nova manera d'entendre la salut pública.
Dins aquest programa s'han editat un total de 130.000 exemplars del fullet informatiu 'berenar saludable a casa ia l'escola' per treballar a classe i que també arribaran a les llars a través dels alumnes, perquè les famílies incorporin els consells dels hàbits saludables a la seva vida diària.
Només el 38,8% dels joves prenen un esmorzar de qualitat
L'Estudi de la Prevalença de l'Obesitat Infantil i Juvenil de les Illes Balears (EPOIB, 2005), realitzat per la Conselleria de Salut i Consum, reflecteix que el 89,7% dels nens i joves estudiants berenen abans d'anar a escola i que la pràctica d'aquest hàbit és menor entre els joves de més edat (ESO). Al berenar del matí, abans d'anar a escola, la llet és l'aliment més consumit, seguit dels cereals i/o galetes, però també hi ha un consum notable de productes de pastisseria i sucs envasats.
D'aquesta manera, els experts assenyalen que un berenar de bona qualitat és el que conté lactis, cereals i fruita. Segons les dades recollides a l'EPOIB, només el 38,8% dels joves de les Illes compleixen aquests criteris de qualitat a l'hora de berenar. A més, l'estudi també destaca que aquells que berenen al matí en companyia i als quals els dediquen més temps obtenen una puntuació més alta en la qualitat del seu esmorzar.
D'altra banda, en relació amb el berenar a l'escola és una pràctica freqüent entre els alumnes (90%). Dels alumnes que berenen a mig matí, el 84,1% menja entrepans, el 48,6% sucs envasats i un 33,9% productes de pastisseria. En aquesta franja horària augmenta el consum de llaminadures, aperitius, xocolates i refrescos.
www.berenarsaludable.com
El sistema escollit per al desenvolupament del programa és a través de la pàgina web creada a aquest efecte (www.berenarsaludable.com), que permet que els alumnes puguin participar en aquesta iniciativa de manera àgil, dinàmica i de fàcil comprensió. La web no és únicament textual, sinó que està acompanyada de dibuixos i vinyetes perquè la navegació sigui més entretinguda.
A l'esmentada pàgina web, cadascun dels alumnes de les escoles que participin en aquesta iniciativa contestaran un breu qüestionari on-line que permetrà fer una primera avaluació dels seus costums alimentaris. Aquest qüestionari consta de tres parts: dades de l'alumne, preguntes sobre els hàbits i aliments de l'esmorzar que fan a casa a primera hora del matí i preguntes sobre els hàbits i aliments del berenar que fan a l'escola. Després de completar tot el qüestionari on-line, l'alumne podrà veure a la pantalla de l'ordinador les recomanacions principals per millorar-ne l'esmorzar i el berenar.
Si l'alumne ho desitja podrà imprimir-se les recomanacions que li donarà el programa, amb l'objectiu que les pugui comentar amb el professor i al domicili amb la família.
